Mindfullness øvelser

Mindfullness.

Der findes mange forskellige former for mindfullness øvelser.
De kan være med til at give ro i en ellers travl hverdag.
Her nævnes der et par af disse øvelser som alle er nemme at gå til i en stresset hverdag.
Øvelserne kræver heller ikke en masse tid eller udstyr.
De kan som udgangspunkt udføres af alle så længe man ønsker at gøre en indsats.

Yoga.

Yoga er en af disse former for øvelser hvor udgangspunktet er at man skal være fuldstændigt til stede i det man foretager sig i det pågældende øjeblik.
Med fuld fokus på ens åndedræt og hvordan de forskellige øvelser påvirker kroppen kan man opnå en stærkere og smidigere krop.
Rent psykisk kan man forvente en større ro og et langt lavere stressniveau.
Yogamåtte kan naturligvis bruges men er ikke et krav.
Det vigtigste er bare at man har et behageligt underlag der hverken er alt for blødt så man ikke synker helt ned men samtidig heller ikke for hårdt så man får ondt i kroppen efterfølgende.
Det er meningen at man skal kunne løsne op i kroppen og mærke den ro som øvelsen giver og ikke at man skal blive øm og blå bagefter.

Bodyscanning og single tasking.

En anden øvelse er en bodyscanning hvilket man enten kan udføre liggende eller siddende.
Det er her formålet at man skal kunne mærke hele sin krop trin for trin.
Starter man for eksempel med fødderne arbejder man sig vej op for til sidste at ende med hovedet. Formålet med denne øvelse er at man skal fornemme og mærke sin krop inde fra imens at man er helt i ro og ved fuld bevidsthed.

Single tasking er også en mindfullness øvelse, som det måske ikke er alle der kender til.
Det er simpelthen en øvelse, hvor man fokuserer på at gøre kun en ting ad gangen.
Med din fulde opmærksomhed, det vil sige det modsatte af at multitaske.
Det er en øvelse der er nem, at udføre i hverdagen, med helt almindelige hverdagsopgaver.
Du fokuserer 100 % på det, du har gang i lige nu, og mindsker mængden af dit stressniveau.
Det kan for eksempel være at du er helt til stede i dine samtaler med folk hvor du forsøger at lytte koncentreret samtidig med at du mærker dig selv og ikke tænker på andre ting, hvilket man meget nemt kan komme til.

Mindfullness i hverdagen.

Det kan også være at du laver dig et dejligt måltid og bagefter husker at indtage det mens du lægger fuldt mærke til farverne, smagen, duften og så videre.
Ofte har man en tendens til bare at kaste maden i hovedet og egentligt ikke tænke videre over hvilke sanseindtryk det giver fordi man bare er sulten og gerne vil videre til næste opgave.

yoga-måtteDisse øvelser kan være med til kraftigt at reducere dit stressniveau i hverdagen med alle dens gøremål.
Dette er blot nogle få øvelser som du kan give dig i kast med men der findes mange flere at tage hul på alt efter hvad man føler der passer bedst til en.
Der er utallige fordele ved alle disse øvelser og udføre du dem rigtigt kan du se frem til en langt bedre og mindre stresset version af dig selv.

 

Du føler måske at forventningerne til dig er for høje og at du efterhånden har svært ved at overskue selv de mindre opgaver i hverdagen.


Bare at have et kort tidspunkt måske et par gange om ugen kan gøre underværker for dit sind og krop så du kommer i bedre balance med dig selv.

Det vil give et større overskud og i sidste ende en større ro i hverdagen.

Related posts